Slik lykkes du med bedriftsprofil på Instagram

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Annonsering

Sist endret: 22. oktober 2020

forfatter

Sist endret: 22. oktober 2020

Instagram fortsetter å vokse som markedsføringsplattform. Ifølge Instagram er det mer enn 500 millioner aktive på appen hver dag, og 80% av disse følger minst én bedrift. Å bruke den sosiale kanalen riktig vil kunne bidra til å synliggjøre og skape større engasjement rundt din bedrift. Men hvordan bør du gå fram? Vi gir deg våre beste tips til hvordan du kan være mer tilstede og gjøre Instagram mer lønnsomt. Enten du skal bygge opp en ny profil eller øke engasjementet på en allerede eksisterende konto, vil disse tipsene bidra til suksess på plattformen.

annonsering-på-instagram-statistikk

1. Ha en tydelig målgruppe og form innholdet deretter

Selv om det er et flertall av unge brukere på Instagram, er det stadig flere eldre som følger etter. Det gjør det mulig å markedsføre mot flere ulike aldersgrupper på kanalen. Samtidig blir det enda viktigere å ha en tydelig målgruppe. Segmentering handler om å gruppere markedet, og deretter velge ut deler av markedet som fokusområde eller målgruppe. Ha en tydelig målgruppe for kontoen din, og form innholdet deretter. Det gjør markedsføringen mer målrettet og effektiv, og gjør det lettere å tilpasse kommunikasjonen til kundenes behov og interesser. 

Ettersom Facebook eier Instagram kan du opprette kampanjer i Business Manager og annonseadministrasjonen, noe som gjør at du kan kjøre samme kampanje både på Facebook og Instagram.

2. Vær aktiv, og skap engasjement hos følgerne

Du må holde Instagram-kontoen aktiv. Det gjør du ved å svare på alle kommentarer på innlegg og historier, kommentere på andre sine innlegg, like bilder, reposte relevante innlegg i stories osv. Det vil være lite lønnsomt å overse følgerne dine. Sosiale medier er toveiskommunikasjon, så vær tilgjengelig for å svare på henvendelser fra følgerne dine både i kommentarfeltet og på direktemelding.  

Ettersom Instagram er en sosial kanal, får du mulighet til å engasjere følgerne både gjennom historier og innlegg. På den måten kan du skape en tettere relasjon med følgerne, blant annet ved å stille spørsmål, ha meningsmålinger, holde konkurranser o.l. 

Story-funksjonen er også optimal for å dele litt fra innsiden av bedriften, eller bak kulissene. La følgerne få se bedriftens lokaler, arbeidsmetoder og sosiale settinger. Det vil både gi et bedre bilde av bedriften, og jo mer brukerne blir kjent med deg, desto høyere troverdighet får de til merkevaren din. Det kan også være med på å øke engasjementet i ansettelsesprosesser, ved at potensielle søkere på forhånd har fått et innblikk i hvordan det er å jobbe i bedriften. 

Synliggjør bedriftens nettsted på Instagram ved å bruke linker som fører til nettsiden din, enten gjennom annonser, historiefunksjonen eller link i profilens bio. Dersom du har 10 000 følgere eller mer, vil du få tilgang til en sveip opp-funksjon. Den gjør at du kan poste linker i stories, og dermed sende mer trafikk direkte til nettsiden deres via Instagram.

3. Vær konsekvent med hvilket uttrykk du gir

Bestem deg for hvilket uttrykk du vil at profilen skal gi. Vær konsekvent med hvilke farger, fonter og design som går igjen i alle innleggene, slik at du lager en helhet i utseendet på profilen. Det vil skape en gjenkjennelseseffekt og gir et mer profesjonelt uttrykk. Det betyr ikke at man ikke kan publisere noe annet, som å kaste seg på trender eller prøve ut nye ideer. Det viktigste er å ha et overordnet tema på profilen, slik at besøkende får det inntrykket dere ønsker å gi. 

Selv om det ikke finnes et godt grunnlag for å si hvilket format som skaper mest engasjement på Instagram, vil et 4:5-format (stående) og 1:1 (firkantet) ta opp maksimalt med plass i nyhetsstrømmen. Det gjør deg både mer synlig i nyhetsstrømmen, samtidig som du får med deg mest mulig informasjon i bildet du legger ut. 

Selv om kontoens profilbilde kommer i et lite format, er det allikevel lurt å ha et profilbilde som er lett gjenkjennelig, og som brukere kobler opp mot varemerket deres.

Instagram-annonsering-bildestørrelse

4. Hvilken verdi skal Instagram-kontoen ha for brukerne?

Inkluder et verdiforslag i bioen din, som gir brukere en grunn til å velge å følge deg. Det kan være i form av tips og læring, inspirasjon, underholdning, nyheter eller tilbud. De som besøker profilen din må kunne ha en viss forventning av hva som dukker opp i oppdateringen sin om de velger å følge deg. Om du da velger å poste innhold som ikke står i stil med det du vanligvis poster, kan kontoen oppleves som rotete. For eksempel vil en moteblogger legge ut bilder av klesstil, nye plagg eller trender som kan inspirere følgerne. Et annet eksempel er humorkontoer med memes, som er skapt for å underholde følgerne. 

Det bør komme klart frem hva de ulike kontoene ønsker å oppnå med postene sine, enten om det er å dele tips eller lage underholdning. Biografien på profilen burde forklare hvem dere er og hva dere driver med på en kort og konsis måte. Ved å fylle ut bedriftsinformasjon som e-post, telefonnummer og adresse får man også handlingsknapper på profilen, noe som gjør det enklere for brukere å ta kontakt.

annonsering-på-instagram-illustrasjonsbilde

5. Vær fornuftig med bruk av hashtags

#Hashtags er et verktøy Instagram bruker for å sortere innholdet som blir publisert, og kan derfor i noen tilfeller fungere som en søkemotor. Det kan likevel være lurt å ikke overdrive bruk av hashtags, men heller velge ut 4-7 hashtags som er relevante. Disse taggene kan hjelpe brukere til å finne fram til din profil, og gi Instagram-kontoen din mer trafikk og engasjement. 

annonsere-på-Instagram-hashtags

Instagram er gode på å skjønne hva bildet eller videoen inneholder, så legg bare til hashtags som hører til bildet naturlig. Ved å være konsekvent i hvilke tags du bruker, gjør du det også lettere for brukerne å tagge deg i sine innlegg, slik at du kan finne fram til dem.

Undersøk hvilke søkeord målgruppen din bruker når de gjør søk, som samtidig er relevante for innlegget du skal dele. Det kan være en fordel at hashtaggene du bruker ikke er for populære, slik at de ikke forsvinner i en haug med andre bilder. Hashtaggene kan både postes i bildebeskrivelsen og i kommentarfeltet, og sistnevnte gjør at posten ser penere ut.

Ved å følge disse fem punktene skal du ha et godt utgangspunkt for å lykkes med bedriftsprofil på Instagram.

Vil du ha hjelp til å sette opp en bedriftskonto på Instagram? Kontakt oss for en prat.