Knalltall for kommersiell radio

forfatter

roger

Kategori: Annonsering

Sist endret: 13. juni 2024

forfatter

Sist endret: 13. juni 2024

Til tross for økende konkurranse fra nye medier har reklamefinansiert radio lenge stått sterkt i Norge, også blant de unge. En ny undersøkelse fra P4 vi har fått tilgang til viser at radiolyttingen går opp i de fleste aldersgrupper, og samlet sett er radio nå faktisk større enn TV for dem under 50 år.

Lesetid: Ca. 10 minutter.

At vi i Mediebyrået Enklere Valg er veldig glade i radio kommer neppe som noen overraskelse for våre kunder og samarbeidspartnere, eller de som følger oss. Det er fordi radio opp gjennom årene har hjulpet annonsørene våre å levere sterke resultater i form av økt salg, høyere kjennskap og kunnskap, og fungert som en utmerket støtte til andre kampanjemedier.

I våre tidligere artikler  Radio enkelt forklartRadioreklame! og Radiokunde, bli ved ditt konsept. har vi tatt for oss temaer som innhold, produksjon, spredning, fordeling og valg av radiokanaler eller podkast. Skulle du likevel være i tvil om kommersiell radio er en passende plattform for merkevaren du forvalter, er det hyggelig å kunne presentere rykende ferske tall fra landets desidert største kommersielle radiokanal.

Spoiler alert: radio går så det ryker!

https://static.enklerevalg.no/2024/06/P4-pdf-1-1024x576.webp

Motstandsdyktig medium

Den daglige dekningen blant riksradioene økte til 60,3 % i 2023, viser en årsrapport fra verdens største markedsanalysebyrå, Nielsen. De står for målingen av lyttertall med PPM i Norge, og rapporten viser at kommersiell radio har 3,1 millioner lyttere hver uke. P4-Gruppen kanaler alene genererer 2,5 millioner ukentlige lyttere, og Bauer Media kanaler alene 1,9 millioner. Av disse er 1,3 millioner dobbeltdekning.

les mer om kanalsplitt her

– Radio fortsetter å være en sterk mediekanal med et solid fotfeste hos nordmenn i alle aldre, sier Ragnhild Herlofsen, Audience Measurement & Markedsleder for Nielsen i Norge.

– De stabile lyttertallene forteller at radio fortsatt er en relevant og kjær kilde til informasjon, underholdning og tilhørighet, og bekrefter at mediekanalen er motstandsdyktig i møte med nyere medieformer, sier Herlofsen.

– Moro å se at lyd, som den eneste kanalen hittil i år, fortsetter sin oppgang. Digital utvikling har sørget for at de går motsatt vei av TV, og kan tilby økt potensiell ukentlig dekning i alle aldersgrupper. Og det til en overkommelig pris. Det sier Harald Eide-Fredriksen som er Medie- og forhandlingsdirektør i konsulent- og byrågruppen dentsu.

Radio gir tilleggsdekning

I flere målgrupper, og særlig blant de yngre, gir tilstedeværelse på radio også en viktig tilleggsdekning til TV. Derfor råder vi i Mediebyrået Enklere Valg ofte kundene våre å spre kampanjen sin, slik at budskapet når ut til så mange potensielle kunder som mulig. Som mediebyrå gjør vi nemlig mye mer enn bare å forhandle frem gode priser hos de enkelte medier. Vi hjelper til med alt fra å definere den aktuelle kampanjens strategi og det overordnede målet, til å bestemme hvilken rolle og oppgave hvert medium skal ha. Rapporten som er utarbeidet av P4, viser at en kombinasjon av TV og radio er en potent miks som gir større dekning for pengene enn om man kun velger ett medium til å publisere kampanjen på

https://static.enklerevalg.no/2024/06/P4-pdf-2-1024x563.webp

Bauer Medias planleggingsverktøy for TV og Radio bekrefter resultatet; nemlig at man ved å flytte deler av budsjettet fra TV til radio vil kunne øke dekningen på kampanjen betraktelig.

https://static.enklerevalg.no/2024/06/bauer.jpg

Hva kjennetegner effektiv radioreklame?

Basert på mer enn 30 000 intervjuer har effektmålingselskapet Penetrace på vegne av P4 forsøkt å finne ut hva som gjør at en radioreklame huskes – reklameerindring –, og hvilke faktorer som kjennetegner henholdsvis aktiverende og merkevarebyggende radioreklamekampanjer. Undersøkelsen viser at der er viktig å være tydelig på hvem som er avsenderen hvis man vil bli husket.

Radio er et tilleggsmedie som man gjerne lytter til mens man gjør noe annet samtidig, alt fra å kjøre bil til å klippe seg hos frisøren. Når lytteren vet hvem som snakker og hva det handler om er det lettere å slippe igjennom «filteret». Det er også viktig at den kreative løsningen tar hensyn til hvilken posisjon merket har i markedet. Undersøkelsen viser nemlig at annonsører med høy kjennskap oftere får høy reklameerindring, og høy avsender-ID oftere gir høy reklameerindring. Med andre ord, vær tydelig og raskt ute med å fortelle lytteren hvem som er avsender av reklamespotten!

Relevanse og liking

Undersøkelsen påviser en sterk sammenheng mellom relevans og oppmerksomhet. Det betyr at dersom innholdet oppleves som attraktivt, interessant og troverdig oppleves det også som mer relevant. Det høres selvfølgelig ut, men noen annonsører kan bli så opptatt av å selge og snakke om seg selv, at de glemmer å tenke på hva kundene ønsker og drømmer om. Sett deg i kundens sted; hva er det med produktet mitt eller tjenesten min som kan gjøre deres hverdag enklere, morsommere eller mer tilfredsstillende? Hvilke utfordringer har kunden som du kan hjelpe dem med?

Husk at radio er et underholdningsmedium, der reklamebolkene er en del av den totale pakken lytterne får presentert gjennom dagen. Det er derfor viktig å lage radiospotter som ikke bare informerer, men som også blir godt likt av lytterne. Reklame vi liker gir positive assosiasjoner til merkevaren som igjen gjør det mer sannsynlig å bli valgt, irriterer mindre og kan brukes over tid. La oss slå det fast en gang for alle: Liking er viktig for merkevarebygging!

Den perfekte radiospot?

Det høres jo fristende ut om man hadde oppskriften på den perfekte radiospotten. Men hvis det fantes en slik oppskrift så hadde alle brukt den. Dermed hadde alle spotter blitt like, fullstendig mistet sin effekt, og vi hadde vært like langt. Derfor er kreativitet og originalitet så viktig, noe et godt reklamebyrå eller produksjonsbyrå kan hjelpe deg med. Som kunde kan det allikevel være nyttig å vite om disse funnene fra P4s undersøkelse blant 68 tidligere radiokampanjer:

  • Fortell én historie slik at kampanjen har mulighet for å skape relevans gjennom hele spotten.
  • Hvis lytterne ikke forstår hva innholdet handler om, mister du deres oppmerksomhet.
  • Merkekjennskap styrker avsenderidentiteten, noe som gjør det lettere å oppfatte budskapet.
  • Grad av merkekjennskap bør derfor være retningsgivende for det kreative valget; mindre kjente merker må være mer direkte.
  • Presenterer problemet eller behovet som skal løses med en positiv og optimistisk vinkling.
  • Unngå helst kampanjer som er for komplekse, introduserer avsenderen for sent, eller starter med en negativ tone.

Ta kontakt om din neste radiokampanje

Vi i Mediebyrået Enklere Valg jobber alltid for å finne den beste løsningen for at du som kunde skal nå dine forretningsmål. Med et team som spenner fra tidligere kommersielle direktører, salgssjefer og rådgivere i store mediehus, til broadcast-direktører i noen av de mest fremstående mediebyråene, så har vi en unik bredde av erfaring og kompetanse.
Vi tør å påstå at vi har noen av de råeste medieforhandlerne i bransjen, som sikrer at du får mest mulig ut av investeringen din. Til sammen sitter vi på over 50 års erfaring i bransjen! Vår hovedprioritet er å gjøre din radioinvestering så effektiv og målrettet som mulig.

Ønsker du å lage effektiv radioreklame eller mer informasjon om radio, podkast og annen lydinvestering? Ta gjerne kontakt med vår daglige leder og radioekspert, Roger Rosbach, på mobil 901 45 876.