Vi tror radiosommeren 2020 blir all time high!

Radio blir en del av sommerferien

I følge AC Nielsen, som leverer de offisielle lyttertallene for radio i Norge, ser de en generell økning i lyttertiden i sekundærboliger, sammenlignet med lytting i hjemmet. Dette stemmer godt overens med radioens egenskaper som sekundærmedie, som typisk står på i bakgrunnen. For noen er det musikk og underholdning, for andre er det ønske om en nyhetsoppdatering eller for selskapets skyld.

I en fersk undersøkelse gjort for sommeren 2020 av YouGov er det kun 7% av befolkningen som planlegger å reise til utlandet i sommer. Vi tror at dette vil gi enda flere anledninger for radioen til å spille rollen som følgesvenn, enten det er på hytta, i bilen eller i båten. AC Nielsen måler fra før en økning på helgelytting med 19% sammenlignet med helgene før koronakrisen, så det ser ut til at teorien allerede er i gang med å bli virkelighet.

Flere på ferie med bil

En annen vesentlig grunn til at man kan se for seg økt radiolytting i sommer er transportvanene våre. En ny undersøkelse gjennomført av Infact på oppdrag fra NAF bekrefter at hele 7 av 10 nordmenn foretrekker å reise med bil, bobil eller MC når de ferierer i Norge. Radio har alltid vært et veldig sterkt bilmedium, og det vil bli enda sterkere nå som 70% av befolkningen setter seg i bilen for å oppleve vårt langstrakte land.

Vår konklusjon er at ferie-, forbruks-, medie- og transportvaner vil sørge for at radio som medium har potensiale til å nå ut til rekordmange. Dersom du er sylfersk og aldri har prøvd mediet før: det har nok sjelden vært bedre timing for å gjøre dette til en lønnsom investering. Til deg som er en ringrev og fast radioannonsør: Ikke sett radioreklamen på pause, men sørg for at den blir med på norgesferien.

Vil du lage radioreklame?

I begge tilfeller: ta kontakt med ditt mediebyrå og lag en plan for strategi, innhold, kanalmiks og kreativt krydder som gjør at din bedrift lykkes med radio i sommer!